zaterdag 23 februari 2019, week 08


U bent nu hier: Meer nieuws van Carros

Laatste updatecontrole: vandaag om 16u30
 

Carros

Verbergen Tonen
23/02 00u00  Mercedes-Benz overspoelt markt met plug-in hybrides Dit kalenderjaar introduceert Mercedes-Benz flink wat plug-in hybrides, want eind 2019 moet dat aantal op tien staan. In 2020 gaat het merk stevig door met haar stekker-offensief, want dan wil het de consument uit 20 plug-in hybrides laten kiezen. Mercedes-Benz trekt miljarden uit voor haar elektro-offensief. Naast de nodige volledig elektrisch aangedreven modellen binnen het nieuwe EQ-label zet het ook flink in op plug-in hybrides. Aan het eind van 2020 moet het aanbod liefst 20 modellen tellen. A-Klasse Dit jaar worden onder meer de plug-in hybride versies van de A-Klasse, GLC en GLE verwacht. Eerstgenoemde zal waarschijnlijk een 1,3-liter viercilinder benzinemotor koppelen aan een elektromotor van rond de 90 pk. Die aandrijflijn maakt vervolgens ook de oversteek naar de B-Klasse en compleet nieuwe GLB; een compacte SUV. S-Klasse In 2020 pakt de nieuwe S-Klasse dan uit met verschillende plug-in hybride-varianten. Het vlaggenschip zal ook volledig elektrisch aangedreven leverbaar worden. Momenteel kun je de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse al als plug-in hybrides bestellen. Hun volledig elektrische actieradius loopt op tot zo’n 50 kilometer. 130 Mercedes-Benz zal de komende jaren ook flink wat mild hybrids introduceren voorzien van 48 volt-systemen. In 2022 moet het complete modelaanbod zo uit liefst 130 auto’s bestaan ... Het bericht Mercedes-Benz overspoelt markt met plug-in hybrides verscheen eerst op Carros.12 
22/02 18u00  CUPRA Formentor: plug-in hybride studiemodel met 245 pk CUPRA weekte zich een jaar geleden los van SEAT en dat wordt gevierd met het eerste (studie)model; de Formentor. De SUV wordt voorzien van plug-in hybridetechniek. Op de Autosalon van Genève begin maart laat CUPRA haar Formentor zien. De SUV is nog een studiemodel, maar als we de vormen zo zien wel eentje die snel in productie kan. De eerste zelfstandige CUPRA – SEAT zet het voormalig label als los merk in de markt – valt op door z’n geslaagde lijnen. We zien een lange motorkap en brede schouders. Aan de achterzijde zien we een over de volle breedte doorlopende lichtstrip; een designfoefje dat helemaal hip is. Hybride De CUPRA Formentor zal door het leven gaan als plug-in hybride. Een benzinekrachtbron werkt samen met een elektromotor en tekent voor een systeemvermogen van 245 pk. De acceleratietijden bewaart CUPRA nog even tot volgende maand, maar het laat wel al weten dat de Formentor zo 50 kilometer ver reikt op de elektromotor alleen. Ook is al bekend dat er een DSG-automaat met dubbele koppeling aan boord is en dat de sportieve SUV beschikt over een intelligent DCC-onderstel, een sperdifferentieel en Progressive Steering. Interieur In het interieur zien we een ‘zwevend’ dashboard terug, ... Het bericht CUPRA Formentor: plug-in hybride studiemodel met 245 pk verscheen eerst op Carros.
22/02 04u16  Volledig autonoom rijden ver weg? Tesla denkt dat het eind 2020 al kan Elon Musk staat bekend om z’n opmerkelijke uitspraken. Nu beweert de Tesla-topman dat eind volgend jaar zijn auto’s al ‘level 5’-autonoom rijden aankunnen. Kortom, je kunt achter het stuur in slaap vallen en je Tesla brengt je feilloos naar je bestemming. Zou het? Op het hoofdkantoor van Tesla in het Californische Palo Alto staan twee vlaggetjes in de agenda. Eentje eind 2019 en eentje exact één jaar later. Het vlaggetje van eind 2020 markeert het feit dat Tesla dan volledig autonoom rijdende auto’s aanbiedt. De markering van een jaar eerder is een tussenstap daar naar toe; verregaand autonoom rijden – we nemen de vrijheid het ‘level 4’ te dopen – moet dan realiteit zijn. Hoewel de wetgeving autonoom rijden op zo’n korte termijn waarschijnlijk niet eens mogelijk maakt, zegt topman Elon Musk dat we over een kleine twee jaar al zonder problemen in slaap kunnen vallen achter het stuur van een Tesla. De auto’s zijn dan zo slim dat je er zonder tussenkomst van de bestuurder een lange rit kan worden gemaakt. Op de snelweg en in de stad. Goudmijn Mocht Tesla het voor elkaar boksen dat is het bedrijf de concurrentie mijlenver voor. Musk weet zeker dat het gaat lukken, omdat ... Het bericht Volledig autonoom rijden ver weg? Tesla denkt dat het eind 2020 al kan verscheen eerst op Carros.
22/02 00u00  Bentley Bentayga Speed: weer extremer De Bentley Bentayga met 6,0-liter W12-motor krijgt er flink wat pk’s bij. Daardoor sprint de luxe SUV – in de aangepaste versie ‘Speed’ genaamd – binnen de vier tellen van nul naar honderd. De Bentley Bentayga met 6,0-liter W12-motor is met een vermogen van 608 pk niet echt een stakker te noemen. Dankzij die krachtbron snelt de luxe kolos in 4,1 tellen van nul naar honderd. De topsnelheid van 301 km/u is eveneens behelpen. Maar bij de Bentayga geldt het credo ‘baas boven baas’ en dus moest er een overtreffende trap komen. Die versie is er nu en heet Bentley Bentayga Speed. De 6,0-liter W12-krachtbron blijft, maar wordt door de Britten opgestookt naar een vermogen van 635 pk. De nieuwe 0-100 km/u-acceleratietijd bedraagt voortaan 3,9 seconden, terwijl de topsnelheid toeneemt naar 306 km/u. Spoilers en sideskirts De Bentayga Speed onderscheidt zich van de reguliere Bentayga door middel van een aangepast uiterlijk. Er zijn een achterspoiler en sideskirts gemonteerd, terwijl Bentley de voorzijde in exterieurkleur uitvoerde. De grille, koplampen en achterlichten zijn donkergetint. De Bentayga Speed staat op nieuw ontworpen tienspaaks 22-inch velgen. Alcantara debuteert Het met de hand vervaardigde interieur volgt een colour split design en voor de afwerking is ... Het bericht Bentley Bentayga Speed: weer extremer verscheen eerst op Carros.
21/02 20u00  Audi SQ5 TDI: krachtpatser dankzij slimmigheden De nieuwe Audi SQ5 TDI is van alle markten thuis. Naast een dieselmotor met turbo beschikt de sportieve SUV ook over een elektrische compressor én mild hybrid technologie. De nieuwe Audi SQ5 TDI lijkt er echt van alles voor te doen om maar snel van z’n plek te komen. Zo is er niet gekozen voor een benzinekrachtbron maar voor een turbodiesel. De trekkracht bij lage toerentallen van een diesel is immers vaak beter. De turbo krijgt op zijn beurt assistentie van een elektrisch aangedreven compressor. Het koppel van 700 Nm is hierdoor direct beschikbaar en bovendien zonder turbogat. Dankzij een vermogen van 347 pk sprint de Audi SQ5 TDI in 5,1 seconden van nul naar honderd. Audi voorziet de SQ5 overigens van een 3,0-liter V6. 48 Volt systeem Omdat Audi wel vaker een diesel in een krachtige hoogpotige plaatst, kan het een aantal bewezen technologiën simpel kopiëren. Het leent bijvoorbeeld het aandrijfconcept van de SQ7 TDI. Het is een elektrisch 48 Volt systeem dat zowel een elektrische compressor als mild-hybrid technologie omvat. Een lithium-ion batterij slaat remenergie op om het later te hergebruiken. Zelfsperrend middendifferentieel De Audi SQ5 TDI beschikt natuurlijk standaard over vierwielaandrijving. In de basis-instelling stuurt het zelfsperrende ... Het bericht Audi SQ5 TDI: krachtpatser dankzij slimmigheden verscheen eerst op Carros.
21/02 00u15  CARROS CONFIGURATOR: Tesla Model 3 Nu de Nederlandse prijzen bekend zijn, kijken we hoeveel een perfect geconfigureerde Tesla Model 3 kost. En wat er nog op en aan moet om hem écht leuk te maken. LONG RANGE-BATTERIJ (0 EURO)De basisprijs van de Tesla Model 3 in Nederland is 58.800 euro. Daarvoor krijg je de versie met Long Range-batterij. Volgens de nieuwe WLTPnorm heeft de auto een bereik van 560 kilometer. De topsnelheid is 233 km/h, terwijl je in 4,8 seconden naar de 100 sprint. Niet zo absurd snel als de snelste versies van de Model S, maar een elektrische auto koop je natuurlijk óók om de wereld te redden en dat lukt niet als je bij elk stoplicht tot keizer gekroond wil worden. Wie toch méér vermogen nodig denkt te hebben, kan de Performance-versie kiezen. Daarmee sprint je in 3,5 seconden naar de 100 en is de topsnelheid 250 km/h. De actieradius van die versie is 530 kilometer – maar alleen als je dat extra vermogen níet gebruikt. Die versie kost 79.770 euro. MULTI-COAT RED (2.700 EURO)Alle kleuren voor de Model 3 – behalve zwart – hebben een meerprijs. Er zijn overigens slechts vijf kleuren. Deep Blue Metallic staat ‘m goed, net als Pearl White ... Het bericht CARROS CONFIGURATOR: Tesla Model 3 verscheen eerst op Carros.
21/02 00u00  Range Rover Sport HST heeft mild‑hybride aandrijflijn Land Rover wil in 2020 een geëlektrificeerde uitvoering van elk model leveren. Dat doet het onder meer door haar auto’s te voorzien van een mild‑hybride aandrijflijn, zoals ook bij de Range Rover Sport HST het geval is. De Range Rover Sport HST beschikt over een nieuwe zescilinder‑in‑lijn, 3,0‑liter benzinemotor met 400 pk aan vermogen en daarmee is de Brit behoorlijk sportief. Mede dankzij 550 Nm aan koppel spurt de Range Rover Sport HST in dik zes tellen vanuit stilstand naar 100 km/u. MHEV Gezien z’n potente krachtbron is de Range Rover Sport HST best een benzineslurper. Om het gemiddelde verbruik te drukken beschikt de auto over een Mild Hybrid Electric Vehicle-aandrijflijn (MHEV). Gemiddeld komt het verbruik daarmee uit op 9,3 l/100. De MHEV-aandrijflijn zorgt ervoor dat dankzij regeneratief remmen energie teruggewonnen wordt in het 48‑volt accupakket. Die energie gebruikt de elektromotor vervolgens bij het wegrijden vanuit stilstand. Speciale details De HST‑uitvoering van de Range Rover Sport is herkenbaar aan z’n speciale in- en exterieurdetails. De nodige badges zijn gemonteerd, naast koolstofvezel afwerkingsdetails op de motorkap, de grille, de ventilatieopeningen opzij en de achterklep. Vijf carrosseriekleuren zijn beschikbaar en je kiest uit twee designs voor de lichtmetalen wielen. De HST is ... Het bericht Range Rover Sport HST heeft mild‑hybride aandrijflijn verscheen eerst op Carros.
20/02 18u00  Volkswagen Transporter T2 gevat in 400.000 Lego-stenen Volkswagen zag vorig jaar zomer waarschijnlijk de Bugatti Chiron opgebouwd uit 1 miljoen Lego-steentjes voorbij komen en dacht: ‘dat kunnen wij ook’. Op de f.re.e vrijetijdsbeurs in München presenteert het deze week haar Lego-Transporter T2. Met 400.000 Lego-stenen kan de Transporter T2 niet tippen aan de 1.000.000 blokjes van de Bugatti Chiron, maar toch is de camper van plastic een imposante verschijning geworden. Want zelfs het interieur is helemaal met Lego-stenen ingericht. Ook van de partij: het kenmerkende uitklapbare Westfalia-dak. Twee modelbouwers zijn zes weken kwijt geweest aan de T2 van Lego. Daarbij kregen ze hulp van een 3D-programma, waarmee het exacte aantal benodigde steentjes werd berekend. Ook hielp de computer bij een bouwplan. Op ware grootte De Volkswagen Transporter T2 is ruim 5 meter lang, 1,9 meter breed en bijna 2 meter hoog. De camper – het origineel werd gebouwd van 1967 tot 1971 – weegt zo’n 700 kilo. Het bericht Volkswagen Transporter T2 gevat in 400.000 Lego-stenen verscheen eerst op Carros.
20/02 01u45  Kort gesproken: Rob Hoogvliet en Robert Haagsma van Capital Cars & Classics In maart vindt in de Kromhouthal in Amsterdam de vierde editie van Capital Cars & Classics plaats. We spraken met de organisatoren, Rob Hoogvliet en Robert Haagsma. ‘We hebben niet de ambitie om over een paar jaar de hele RAI af te huren.’ 1 Er zijn al veel klassiekerbeurzen, toch vonden jullie een paar jaar terug dat er nóg een beurs nodig was. Hoe is dat zo gekomen?Rob Hoogvliet: “Het kwam eigenlijk door Robert. Een paar jaar terug had hij een feestje in deze hal. Het feestje zelf was niet zo indrukwekkend, maar in de hal wilde hij direct een mooie autoshow organiseren. Hij wilde dat niet alleen doen en zo kwam hij bij mij terecht. Toen hebben we een afspraak gemaakt in de Kromhouthal en daarna was ik natuurlijk ook gelijk verkocht. Het is een mooie industriële hal en je hebt ook een prachtig uitzicht op het water. De uitstraling en sfeer zijn goed. We gaan nu naar de vierde editie, de eerste was in 2016. We namen in december een optie op de hal en vier maanden later begon onze beurs.” 2 De klassiekermarkt was in 2016 booming.Toen je eenmaal een datum had, ging het zeker snel?Robert Haagsma: ... Het bericht Kort gesproken: Rob Hoogvliet en Robert Haagsma van Capital Cars & Classics verscheen eerst op Carros.
20/02 00u00  Nederland is goed voorbereid op komst zelfrijdende auto Uit de jaarlijkse Autonomous Vehicles Readiness Index van adviesbureau KPMG blijkt dat ons land wéér de toppositie inneemt. Dat betekent dat Nederland wereldwijd het best is voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Nederland is uitstekend voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s, meent KPMG. In haar jaarlijkse Autonomous Vehicles Readiness Index troeft ons land namelijk – net als vorig jaar – Singapore af als lijstaanvoerder. Nieuw in de top-3 is Noorwegen, het land dat ook op het gebied van elektrisch rijden met Nederland duelleert om de koppositie. Andere voorlopers zijn de Verenigde Staten en Zweden. In totaal nam het adviesbureau 25 landen onder de loep. Prima score Dat Nederland zo goed scoort, komt door “de aanwezigheid van een goed onderhouden wegennet, de kwaliteit van de digitale infrastructuur en een overheidsbeleid dat het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maakt”, aldus KPMG. Bereidheid Naast de goede infrastructuur is de mentaliteit van de Nederlandse consument goed als het om autonoom rijden gaat, stelt KPMG: “Ook Nederlandse consumenten zijn bereid de zelfrijdende auto op grote schaal te omarmen. Qua overheidsbeleid en wetgeving neemt ons land een vijfde positie op de ranglijst in. Vergeleken met andere landen is Nederland ook ... Het bericht Nederland is goed voorbereid op komst zelfrijdende auto verscheen eerst op Carros.
19/02 17u15  Citroën Ami One: rijdend ‘kubusje’ voor in de stad Wereldwijd trekt men massaal naar de stad. En in die drukke metropool moet je de beperkte ruimte zo goed mogelijk benutten. Citroën denkt dat haar Ami One – een studiemodel – een goede oplossing is voor slim stadsverkeer. De Citroën Ami One is een minimalistisch elektrisch aangedreven tweezittertje bestemd voor de drukke stad. Het idee achter de auto is om hem compact te maken (2,50 meter lang, 1,50 meter hoog en en 1,50 meter breed), goedkoop én simpel. Goed beschouwd is het een 450 kilo zwaar kubusje op twee wielen met een stuur. Alles wat niet nodig is, blijft achterwege. De enige elektronica binnenin is de head-up display en elk achterlicht bestaat uit slechts twee led-lichtjes. Stad Met een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer en een topsnelheid van 45 km/u heeft de Citroën Ami One geen enkele intentie de stad te verlaten. Wel wil het graag deel uitmaken van autodeelprojecten, omdat het karretje in veel landen zonder rijbewijs bestuurd mag worden. Met z’n simpele opbouw en robuuste materialen kan de Ami One bovendien wel tegen een stootje. Genève De Citroën Ami One maakt over een paar weken z’n opwachting op de Autosalon van Genève. De verwachting is dat het ... Het bericht Citroën Ami One: rijdend ‘kubusje’ voor in de stad verscheen eerst op Carros.
19/02 00u30  En weer slaan twee concurrenten de handen ineen: BMW en Daimler gaan autodelen BMW en Daimler gaan een strategische samenwerking aan rondom mobiliteitsdiensten en hebben daarbij Uber en Lyft in het vizier. Je zou zeggen dat de Duitse concurrenten BMW en Mercedes-Benz (Daimler) het licht in elkaars ogen niet gunnen, maar dat lijkt wel mee te vallen. In 2017 stapten de twee kemphanen al gezamenlijk in het Europese snellaadnetwerk Ionity (samen met Ford en de Volkswagen Groep) en binnenkort gaan ze ook samenwerken op het gebied van mobiliteitsdiensten. Met het bundelen van de autodeeldiensten Car2Go (Daimler) and DriveNow (BMW) willen beide bedrijven grote spelers als Uber en Lyft de wind uit de zeilen nemen. Momenteel bestaat de gezamenlijke deelautovloot uit 20.000 auto’s die verspreid staan over 31 steden wereldwijd. Slimme app Naast het deelautoproject willen Daimler en BMW samen het laden voor elektrische auto’s verbeteren en ook werkt het aan parkeer- en communicatie-infrastructuur binnen stadse omgevingen. Het idee is om één centrale app te lanceren waarin gebruikers de beschikking hebben over diverse mobiliteitsdiensten. Het uiteindelijke doel is een slimme, snelle en naadloze reis van A naar B, volgens beide bedrijven. Ford en Volkswagen Eerder dit jaar lieten Ford en Volkswagen al weten dat ze op wereldwijde schaal willen gaan samenwerken op het gebied ... Het bericht En weer slaan twee concurrenten de handen ineen: BMW en Daimler gaan autodelen verscheen eerst op Carros.
19/02 00u00  BMW 9 Serie: komt-ie nu wel of toch niet? In augustus leek BMW’s designchef Adrian van Hooydonk nog te zinspelen op de komst van de 9 Serie. Een half jaar later zegt het merk echter iets compleet anders. De Britse vrienden van Autocar meldden in augustus 2018 dat de designbaas bij BMW, de Nederlander Adrian van Hooydonk, wel oren zou hebben naar een topmodel boven de 7 Serie. Van Hooydonk zou gezegd hebben dat het bij de 8 Serie niet zou stoppen. Ergens tussen het jaar 2021 en 2030 zou er nog wel ruimte zijn voor een 9 Serie, bedacht Autocar vervolgens. Geen ruimte Datzelfde Autocar komt nu met het nieuws dat een BMW 9 Serie zeer onwaarschijnlijk is. Klaus Fröhlich, topbestuurder bij de Duitsers, zou de Britten hebben toevertrouwd dat BMW echt geen 9 Serie gepland heeft. Volgens Fröhlich is BMW met de 7 Serie, de 8 Serie en een luxe X-model straks goed genoeg vertegenwoordigd in het topsegment. Maybach Een Mercedes-Maybach S600-concurrent van BMW blijft dus uit, zo lijkt. Natuurlijk speelt ook meer dat BMW samen met Rolls-Royce onder dezelfde vlag vaart. Een zeer luxe BMW zou wellicht aan de stoelpoten zagen van de toekomstplannen van dat merk. Bovendien heeft BMW nog plannen om haar i8 te ... Het bericht BMW 9 Serie: komt-ie nu wel of toch niet? verscheen eerst op Carros.
18/02 19u00  Rivian: flinke investeringen van Amazon en General Motors Een aantal maanden geleden toonde het Amerikaanse Rivian een elektrische pick-up en een elektrische zevenzits-SUV. Beide modellen werden goed ontvangen. Rivian krijgt nu nóg een boost, doordat zwaargewichten General Motors en Amazon flink wat dollars in het ambitieuze bedrijf steken. Het Amerikaanse automerk Rivian bestaat dit jaar tien jaar en is helemaal klaar voor z’n grote doorbraak. Na jaren van opbouw staan er twee elektrisch aangedreven modellen paraat – de R1T en R1S – terwijl gerenommeerde Amerikaanse bedrijven de onderneming het nodige kapitaal verschaffen. Amazon liet onlangs weten liefst 700 miljoen dollar in Rivian te willen steken. Eerder meldde persbureau Reuters dat ook General Motors interesse heeft. Amazon en General Motors samen zouden goed zijn voor een bedrag tussen de 1 en 2 miljard dollar. Rijbereik Met de opgehaalde centen denkt Rivian al volgend jaar zowel de R1T en R1S in productie te kunnen nemen. Beide modellen – een pick-up truck en SUV – moeten zo’n 650 kilometer aan rijbereik meekrijgen en vooral aanslaan bij avonturiers, omdat ze een duidelijk offroad-dna meekrijgen. De sportiviteit wordt echter niet vergeten, want dankzij hun speciale skateboardchassis zijn de auto’s behoorlijk stijf. De Rivian-modellen worden leverbaar met verschillende batterijpakketten, waarbij een acceleratie van nul ... Het bericht Rivian: flinke investeringen van Amazon en General Motors verscheen eerst op Carros.
16/02 00u00  Tesla doet weer maf: Sentry Mode en Dog Mode Iedereen met een Tesla gebouwd in oktober 2016 of later kan binnenkort gebruik maken van twee nieuwe features; Sentry Mode en Dog Mode. De topman van Tesla, Elon Musk, is erg actief op Twitter. Wie z’n berichtjes beantwoordt, krijgt niet zelden een reactie terug. Of hij vertaalt goed advies naar verbeteringen voor z’n modellen. Zo vroeg een van z’n volgers voor een speciale beveiligingsfunctie omdat er al twee maal was ingebroken in de Tesla van z’n broer. Tesla bedacht daarop de ‘Sentry Mode’. Wie de nieuwe functionaliteit later deze maand via een over-the-air-update binnenhaalt, ziet de beveiliging van z’n Tesla flink toenemen. De acht camera’s die een Tesla rijk is, veranderen bij een naderend object in evenzoveel beveiligingscamera’s. De beelden die ze opnemen, worden bewaard, waarna de eigenaar bewijs uit alle hoeken heeft wie het op z’n auto heeft voorzien. Om te voorkomen dat er wordt ingebroken speelt het alarmsysteem van de Tesla Bach’s Toccata en Fugue in D Minor keihard af. Als dat niet afschrikt? Dierenvriend Een ander voorstel via Twitter was een update die het mogelijk maakt om honden veilig in een geparkeerde auto achter te laten. Tesla gehoorzaamt met een heuse ‘Dog Mode’ waarbij de radio en ... Het bericht Tesla doet weer maf: Sentry Mode en Dog Mode verscheen eerst op Carros.
Laatste update: vandaag om 0u00


Oudere hoofdpunten

Verbergen Tonen
Geen oude hoofdpunten gevonden.


Zoeken


Weer & Verkeer



Verkeerscentrum >
Flitsers >

Meest gelezen

12x Mercedes-Benz overspoelt markt met plug-in hybrides23/02 00u00 - Carros: Dit kalenderjaar introduceert Mercedes-Benz flink wat plug-in hybrides, want eind 2019 moet dat aantal op tien staan. In 2020 gaat het merk stevig door met haar stekker-offensief, want dan wil het de consument uit 20 plug-in hybrides laten kiezen. Mercedes-Benz trekt miljarden uit voor haar elektro-offensief. Naast de nodige volledig elektrisch aangedreven modellen binnen het nieuwe EQ-label zet het ook flink in op plug-in hybrides. Aan het eind van 2020 moet het aanbod liefst 20 modellen tellen. A-Klasse Dit jaar worden onder meer de plug-in hybride versies van de A-Klasse, GLC en GLE verwacht. Eerstgenoemde zal waarschijnlijk een 1,3-liter viercilinder benzinemotor koppelen aan een elektromotor van rond de 90 pk. Die aandrijflijn maakt vervolgens ook de oversteek naar de B-Klasse en compleet nieuwe GLB; een compacte SUV. S-Klasse In 2020 pakt de nieuwe S-Klasse dan uit met verschillende plug-in hybride-varianten. Het vlaggenschip zal ook volledig elektrisch aangedreven leverbaar worden. Momenteel kun je de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse al als plug-in hybrides bestellen. Hun volledig elektrische actieradius loopt op tot zo’n 50 kilometer. 130 Mercedes-Benz zal de komende jaren ook flink wat mild hybrids introduceren voorzien van 48 volt-systemen. In 2022 moet het complete modelaanbod zo uit liefst 130 auto’s bestaan ... Het bericht Mercedes-Benz overspoelt markt met plug-in hybrides verscheen eerst op Carros.
1x Rivian: flinke investeringen van Amazon en General Motors18/02 19u00 - Carros: Een aantal maanden geleden toonde het Amerikaanse Rivian een elektrische pick-up en een elektrische zevenzits-SUV. Beide modellen werden goed ontvangen. Rivian krijgt nu nóg een boost, doordat zwaargewichten General Motors en Amazon flink wat dollars in het ambitieuze bedrijf steken. Het Amerikaanse automerk Rivian bestaat dit jaar tien jaar en is helemaal klaar voor z’n grote doorbraak. Na jaren van opbouw staan er twee elektrisch aangedreven modellen paraat – de R1T en R1S – terwijl gerenommeerde Amerikaanse bedrijven de onderneming het nodige kapitaal verschaffen. Amazon liet onlangs weten liefst 700 miljoen dollar in Rivian te willen steken. Eerder meldde persbureau Reuters dat ook General Motors interesse heeft. Amazon en General Motors samen zouden goed zijn voor een bedrag tussen de 1 en 2 miljard dollar. Rijbereik Met de opgehaalde centen denkt Rivian al volgend jaar zowel de R1T en R1S in productie te kunnen nemen. Beide modellen – een pick-up truck en SUV – moeten zo’n 650 kilometer aan rijbereik meekrijgen en vooral aanslaan bij avonturiers, omdat ze een duidelijk offroad-dna meekrijgen. De sportiviteit wordt echter niet vergeten, want dankzij hun speciale skateboardchassis zijn de auto’s behoorlijk stijf. De Rivian-modellen worden leverbaar met verschillende batterijpakketten, waarbij een acceleratie van nul ... Het bericht Rivian: flinke investeringen van Amazon en General Motors verscheen eerst op Carros.
1x Range Rover Sport HST heeft mild‑hybride aandrijflijn21/02 00u00 - Carros: Land Rover wil in 2020 een geëlektrificeerde uitvoering van elk model leveren. Dat doet het onder meer door haar auto’s te voorzien van een mild‑hybride aandrijflijn, zoals ook bij de Range Rover Sport HST het geval is. De Range Rover Sport HST beschikt over een nieuwe zescilinder‑in‑lijn, 3,0‑liter benzinemotor met 400 pk aan vermogen en daarmee is de Brit behoorlijk sportief. Mede dankzij 550 Nm aan koppel spurt de Range Rover Sport HST in dik zes tellen vanuit stilstand naar 100 km/u. MHEV Gezien z’n potente krachtbron is de Range Rover Sport HST best een benzineslurper. Om het gemiddelde verbruik te drukken beschikt de auto over een Mild Hybrid Electric Vehicle-aandrijflijn (MHEV). Gemiddeld komt het verbruik daarmee uit op 9,3 l/100. De MHEV-aandrijflijn zorgt ervoor dat dankzij regeneratief remmen energie teruggewonnen wordt in het 48‑volt accupakket. Die energie gebruikt de elektromotor vervolgens bij het wegrijden vanuit stilstand. Speciale details De HST‑uitvoering van de Range Rover Sport is herkenbaar aan z’n speciale in- en exterieurdetails. De nodige badges zijn gemonteerd, naast koolstofvezel afwerkingsdetails op de motorkap, de grille, de ventilatieopeningen opzij en de achterklep. Vijf carrosseriekleuren zijn beschikbaar en je kiest uit twee designs voor de lichtmetalen wielen. De HST is ... Het bericht Range Rover Sport HST heeft mild‑hybride aandrijflijn verscheen eerst op Carros.
0x Tesla doet weer maf: Sentry Mode en Dog Mode16/02 00u00 - Carros: Iedereen met een Tesla gebouwd in oktober 2016 of later kan binnenkort gebruik maken van twee nieuwe features; Sentry Mode en Dog Mode. De topman van Tesla, Elon Musk, is erg actief op Twitter. Wie z’n berichtjes beantwoordt, krijgt niet zelden een reactie terug. Of hij vertaalt goed advies naar verbeteringen voor z’n modellen. Zo vroeg een van z’n volgers voor een speciale beveiligingsfunctie omdat er al twee maal was ingebroken in de Tesla van z’n broer. Tesla bedacht daarop de ‘Sentry Mode’. Wie de nieuwe functionaliteit later deze maand via een over-the-air-update binnenhaalt, ziet de beveiliging van z’n Tesla flink toenemen. De acht camera’s die een Tesla rijk is, veranderen bij een naderend object in evenzoveel beveiligingscamera’s. De beelden die ze opnemen, worden bewaard, waarna de eigenaar bewijs uit alle hoeken heeft wie het op z’n auto heeft voorzien. Om te voorkomen dat er wordt ingebroken speelt het alarmsysteem van de Tesla Bach’s Toccata en Fugue in D Minor keihard af. Als dat niet afschrikt? Dierenvriend Een ander voorstel via Twitter was een update die het mogelijk maakt om honden veilig in een geparkeerde auto achter te laten. Tesla gehoorzaamt met een heuse ‘Dog Mode’ waarbij de radio en ... Het bericht Tesla doet weer maf: Sentry Mode en Dog Mode verscheen eerst op Carros.
0x BMW 9 Serie: komt-ie nu wel of toch niet?19/02 00u00 - Carros: In augustus leek BMW’s designchef Adrian van Hooydonk nog te zinspelen op de komst van de 9 Serie. Een half jaar later zegt het merk echter iets compleet anders. De Britse vrienden van Autocar meldden in augustus 2018 dat de designbaas bij BMW, de Nederlander Adrian van Hooydonk, wel oren zou hebben naar een topmodel boven de 7 Serie. Van Hooydonk zou gezegd hebben dat het bij de 8 Serie niet zou stoppen. Ergens tussen het jaar 2021 en 2030 zou er nog wel ruimte zijn voor een 9 Serie, bedacht Autocar vervolgens. Geen ruimte Datzelfde Autocar komt nu met het nieuws dat een BMW 9 Serie zeer onwaarschijnlijk is. Klaus Fröhlich, topbestuurder bij de Duitsers, zou de Britten hebben toevertrouwd dat BMW echt geen 9 Serie gepland heeft. Volgens Fröhlich is BMW met de 7 Serie, de 8 Serie en een luxe X-model straks goed genoeg vertegenwoordigd in het topsegment. Maybach Een Mercedes-Maybach S600-concurrent van BMW blijft dus uit, zo lijkt. Natuurlijk speelt ook meer dat BMW samen met Rolls-Royce onder dezelfde vlag vaart. Een zeer luxe BMW zou wellicht aan de stoelpoten zagen van de toekomstplannen van dat merk. Bovendien heeft BMW nog plannen om haar i8 te ... Het bericht BMW 9 Serie: komt-ie nu wel of toch niet? verscheen eerst op Carros.
0x En weer slaan twee concurrenten de handen ineen: BMW en Daimler gaan autodelen19/02 00u30 - Carros: BMW en Daimler gaan een strategische samenwerking aan rondom mobiliteitsdiensten en hebben daarbij Uber en Lyft in het vizier. Je zou zeggen dat de Duitse concurrenten BMW en Mercedes-Benz (Daimler) het licht in elkaars ogen niet gunnen, maar dat lijkt wel mee te vallen. In 2017 stapten de twee kemphanen al gezamenlijk in het Europese snellaadnetwerk Ionity (samen met Ford en de Volkswagen Groep) en binnenkort gaan ze ook samenwerken op het gebied van mobiliteitsdiensten. Met het bundelen van de autodeeldiensten Car2Go (Daimler) and DriveNow (BMW) willen beide bedrijven grote spelers als Uber en Lyft de wind uit de zeilen nemen. Momenteel bestaat de gezamenlijke deelautovloot uit 20.000 auto’s die verspreid staan over 31 steden wereldwijd. Slimme app Naast het deelautoproject willen Daimler en BMW samen het laden voor elektrische auto’s verbeteren en ook werkt het aan parkeer- en communicatie-infrastructuur binnen stadse omgevingen. Het idee is om één centrale app te lanceren waarin gebruikers de beschikking hebben over diverse mobiliteitsdiensten. Het uiteindelijke doel is een slimme, snelle en naadloze reis van A naar B, volgens beide bedrijven. Ford en Volkswagen Eerder dit jaar lieten Ford en Volkswagen al weten dat ze op wereldwijde schaal willen gaan samenwerken op het gebied ... Het bericht En weer slaan twee concurrenten de handen ineen: BMW en Daimler gaan autodelen verscheen eerst op Carros.
0x Citroën Ami One: rijdend ‘kubusje’ voor in de stad19/02 17u15 - Carros: Wereldwijd trekt men massaal naar de stad. En in die drukke metropool moet je de beperkte ruimte zo goed mogelijk benutten. Citroën denkt dat haar Ami One – een studiemodel – een goede oplossing is voor slim stadsverkeer. De Citroën Ami One is een minimalistisch elektrisch aangedreven tweezittertje bestemd voor de drukke stad. Het idee achter de auto is om hem compact te maken (2,50 meter lang, 1,50 meter hoog en en 1,50 meter breed), goedkoop én simpel. Goed beschouwd is het een 450 kilo zwaar kubusje op twee wielen met een stuur. Alles wat niet nodig is, blijft achterwege. De enige elektronica binnenin is de head-up display en elk achterlicht bestaat uit slechts twee led-lichtjes. Stad Met een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer en een topsnelheid van 45 km/u heeft de Citroën Ami One geen enkele intentie de stad te verlaten. Wel wil het graag deel uitmaken van autodeelprojecten, omdat het karretje in veel landen zonder rijbewijs bestuurd mag worden. Met z’n simpele opbouw en robuuste materialen kan de Ami One bovendien wel tegen een stootje. Genève De Citroën Ami One maakt over een paar weken z’n opwachting op de Autosalon van Genève. De verwachting is dat het ... Het bericht Citroën Ami One: rijdend ‘kubusje’ voor in de stad verscheen eerst op Carros.
0x Nederland is goed voorbereid op komst zelfrijdende auto20/02 00u00 - Carros: Uit de jaarlijkse Autonomous Vehicles Readiness Index van adviesbureau KPMG blijkt dat ons land wéér de toppositie inneemt. Dat betekent dat Nederland wereldwijd het best is voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Nederland is uitstekend voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s, meent KPMG. In haar jaarlijkse Autonomous Vehicles Readiness Index troeft ons land namelijk – net als vorig jaar – Singapore af als lijstaanvoerder. Nieuw in de top-3 is Noorwegen, het land dat ook op het gebied van elektrisch rijden met Nederland duelleert om de koppositie. Andere voorlopers zijn de Verenigde Staten en Zweden. In totaal nam het adviesbureau 25 landen onder de loep. Prima score Dat Nederland zo goed scoort, komt door “de aanwezigheid van een goed onderhouden wegennet, de kwaliteit van de digitale infrastructuur en een overheidsbeleid dat het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maakt”, aldus KPMG. Bereidheid Naast de goede infrastructuur is de mentaliteit van de Nederlandse consument goed als het om autonoom rijden gaat, stelt KPMG: “Ook Nederlandse consumenten zijn bereid de zelfrijdende auto op grote schaal te omarmen. Qua overheidsbeleid en wetgeving neemt ons land een vijfde positie op de ranglijst in. Vergeleken met andere landen is Nederland ook ... Het bericht Nederland is goed voorbereid op komst zelfrijdende auto verscheen eerst op Carros.
0x Kort gesproken: Rob Hoogvliet en Robert Haagsma van Capital Cars & Classics20/02 01u45 - Carros: In maart vindt in de Kromhouthal in Amsterdam de vierde editie van Capital Cars & Classics plaats. We spraken met de organisatoren, Rob Hoogvliet en Robert Haagsma. ‘We hebben niet de ambitie om over een paar jaar de hele RAI af te huren.’ 1 Er zijn al veel klassiekerbeurzen, toch vonden jullie een paar jaar terug dat er nóg een beurs nodig was. Hoe is dat zo gekomen?Rob Hoogvliet: “Het kwam eigenlijk door Robert. Een paar jaar terug had hij een feestje in deze hal. Het feestje zelf was niet zo indrukwekkend, maar in de hal wilde hij direct een mooie autoshow organiseren. Hij wilde dat niet alleen doen en zo kwam hij bij mij terecht. Toen hebben we een afspraak gemaakt in de Kromhouthal en daarna was ik natuurlijk ook gelijk verkocht. Het is een mooie industriële hal en je hebt ook een prachtig uitzicht op het water. De uitstraling en sfeer zijn goed. We gaan nu naar de vierde editie, de eerste was in 2016. We namen in december een optie op de hal en vier maanden later begon onze beurs.” 2 De klassiekermarkt was in 2016 booming.Toen je eenmaal een datum had, ging het zeker snel?Robert Haagsma: ... Het bericht Kort gesproken: Rob Hoogvliet en Robert Haagsma van Capital Cars & Classics verscheen eerst op Carros.
0x Volkswagen Transporter T2 gevat in 400.000 Lego-stenen20/02 18u00 - Carros: Volkswagen zag vorig jaar zomer waarschijnlijk de Bugatti Chiron opgebouwd uit 1 miljoen Lego-steentjes voorbij komen en dacht: ‘dat kunnen wij ook’. Op de f.re.e vrijetijdsbeurs in München presenteert het deze week haar Lego-Transporter T2. Met 400.000 Lego-stenen kan de Transporter T2 niet tippen aan de 1.000.000 blokjes van de Bugatti Chiron, maar toch is de camper van plastic een imposante verschijning geworden. Want zelfs het interieur is helemaal met Lego-stenen ingericht. Ook van de partij: het kenmerkende uitklapbare Westfalia-dak. Twee modelbouwers zijn zes weken kwijt geweest aan de T2 van Lego. Daarbij kregen ze hulp van een 3D-programma, waarmee het exacte aantal benodigde steentjes werd berekend. Ook hielp de computer bij een bouwplan. Op ware grootte De Volkswagen Transporter T2 is ruim 5 meter lang, 1,9 meter breed en bijna 2 meter hoog. De camper – het origineel werd gebouwd van 1967 tot 1971 – weegt zo’n 700 kilo. Het bericht Volkswagen Transporter T2 gevat in 400.000 Lego-stenen verscheen eerst op Carros.

Statistieken

Artikels:
32310
Gelezen:
26124
Aantal lezers nu:
54






Contact  - Sitemap  - RSS  - Twitter  - Disclaimer   Hoofdpunten.be © 2005-2019 Naar boven